APA LAGI PAKCIK MAU?

Saturday, November 23, 2013 at 11:20 PM


www.buanaseni.blogspot.com
Johan Ishak, 10:45 malam, 23 November 2013, Shah Alam


APA LAGI PAKCIK MAU?

Pakcik,
Anak-anak kau semua dah di hantar belajar
Ada di sini dan ada di Amerika tu
Semua bayaran ditanggung beres
Apa lagi Pakcik mau?

Yang Berhormat,
Ya, ya, memang anak aku semua terpelajar
Tapi mereka masih menjadi hamba
Makan gaji tak berkembang otak
Soal niaga masih buta dan bodoh

Pakcik,
Baja, benih, mesin semua dah diperuntukkan
Tanah berbidang-bidang sudah diterangkan
Cuma tinggal kau usahakan tanah
Apa lagi Pakcik mau?

Yang Berhormat,
Ya, ya, memang tanah dan subsidi semua aku dapat
Tapi aku masih menjadi hamba
Bila siap tuai yang makan untung bukan aku
Soal dagang masih sisih dan dungu

Pakcik,
Tengok saudara mara kau yang di Kuala Lumpur
Pakainya segak keretanya besar
Rumahnya gah bininya tiga
Apa lagi Pakcik mau?

Yang Berhormat,
Ya, ya, memang hebat kaum kerabat aku
Tapi kami masih menjadi hamba
Tunduknya maruah sebab hutang keliling pinggang
Soal pelaburan masih kosong dan tipis

Pakcik,
Apa yang sebenarnya Pakcik mau?

Yang Berhormat,
Pakcik tak mau apa-apa
Pakcik dah tua
Tak lama lagi Pakcik mati
Yang sebenarnya bangsa Yang Berhormat yang mau
Kalau dulu dapat pelajaran
Mungkin sekarang mereka mau peluang
Kalau dulu dapat bertanam
Mungkin sekarang mereka mau berdagang
Kalau dulu dapat pinjaman
Mungkin sekarang mereka mau kekayaan

Pakcik,
Nanti saya usahakan

Yang Berhormat,
Bukan dah 56 tahun ke Yang Berhormat dah cuba usahakan?


0 comments

Post a Comment

BUANASENI | Entries (RSS) | Comments (RSS) | Designed by MB Web Design | XML Coded By Cahayabiru.com | Distributed by Deluxe Templates