TANJUNG

Sunday, May 26, 2019 at 2:33 PM

TANJUNG
Siri Musafir X
Lakaran oleh Johan Ishak 2019 untuk sajak oleh Jo Haq 1997
Dakwat atas kertas 20cm x 15cm




Tanjung

Aku rindukan asal-usulku
Yang belum cukup aku kenal
Kewibawaannya
Teringat-ingat zaman silam
Yang penuh dengan kegembiraan
Aku rindu tanah tangis permulaanku
Walau belum cukup aku kenal
Keistimewaannya
Tanjung
Engkau tidaklah sedalam-dalamnya
Di sanubariku
Tapi kewujudanmu sudah cukup
Menyingkap memori
Bau laut yang hanyir dan segar
Obor-obor hitam berbuih putih
Ular-ular berlingkar di pepohon kecil
Kera-kera terengkak-engkak
Di bukit-bukit
Satu hari nanti.....
Akan aku pulang
Untuk menyambut detik-detik
... yang terbengkalai


Jo Haq, Perth 1997

0 comments

Post a Comment

BUANASENI | Entries (RSS) | Comments (RSS) | Designed by MB Web Design | XML Coded By Cahayabiru.com | Distributed by Deluxe Templates