SYAWAL DI PERANTAUAN

Thursday, April 30, 2020 at 3:51 PM

SYAWAL DI PERANTAUAN
Siri Musafir X
Lakaran oleh Johan Ishak 2020 untuk sajak oleh Jo Haq 2005
Dakwat atas kertas 20cm x 15cm


Syawal Di Perantauan

Aku masih di kantor

Memetik butang-butang komputer
Membeliakkan biji mata
Bekerja di perantauan
Kawan-kawan di kampung masih lagi cuti
Berhari-raya
Berperang meriam buluh
Beratah rendang dan pulut kacang
Aku sesal
Kerna tidak menghargai semua
Kini aku sebak dan terharu
Akan perhargaan kawan dan keluargaku
Jika diizinkan kembali
Ingin aku ruangkan masaku
Bersama kawan-kawan dan keluarga
Bersama isteri dan anak comel
Bersama bangsaku yang riang-ria
Tapi apakan daya?
Aku masih di perantauan
Bertemankan sunyi dan sepi
Dan hanya mampu memohon maaf
Melalui emel yang ringkas



Jo HaqLondon 2005

0 comments

Post a Comment

BUANASENI | Entries (RSS) | Comments (RSS) | Designed by MB Web Design | XML Coded By Cahayabiru.com | Distributed by Deluxe Templates