MODUL PERBINCANGAN EKONOMI DIGITAL PENYIARAN DI MALAYSIA

Thursday, February 10, 2022 at 4:05 PM


Modul Untuk Perbincangan Ekonomi Digital Penyiaran di Malaysia
Oleh Johan Ishak
10 Februari 2022



1. Apakah maksud "Over The Top" (OTT) dan sejarah ringkas OTT di Malaysia?  

2. Apakah status penonton TV "Free-to-Air" (FTA) berbanding penonton OTT dari segi kuantiti dan genre kandungan?  

3. Apakah struktur Perniagaan untuk OTT (AVOD/SVOD/TVOD)?  

4. Apakah penglibatan dan dinamisma teknologi untuk OTT? 

5. Apakah kesan ekonomi kandungan atau platform digital seperti Facebook/Instagram Meta, Twitter dan Google/Youtube kepada ekonomi penyiaran TV FTA, TV OTT, TV Satelit Berbayar, TV Protokol Internet, Radio, Surat Khabar, Iklan Fizikal Luar (OOH), portal-portal tempatan dan juga pungutan cukai dari Kerajaan? 

6. Apakah dosa-dosa rakyat Malaysia dalam membenarkan penularan penggunaan kaedah lanun kandungan kreatif? 

7. Apakah ketidakadilan peluang perniagaan yang diwujudkan oleh konsep penapisan kandungan yang kini sudah lapok berbanding penerimaan liberalisasi platform digital untuk kandungan kreatif? 

8. Apakah ketidakadilan peluang perniagaan yang diwujudkan oleh konsep pengukuran penonton yang tidak saksama antara TV dan platform digital?

9. Apakah impak wujudnya selebriti-selebriti segera di media sosial kepada nasib penggiat kreatif konvensional? 

10. Apakah polisi-polisi kerajaan yang harus diubahsuai untuk membendung masalah-masalah yang berkait dengan aspek-aspek perbincangan di atas termasuk dari sudut ekonomi industri dan kesusilaan rakyat? 


Khallas 🤪

0 comments

Post a Comment

BUANASENI | Entries (RSS) | Comments (RSS) | Designed by MB Web Design | XML Coded By Cahayabiru.com | Distributed by Deluxe Templates