MINTA MAAF, PEREMPUAN

Monday, April 1, 2024 at 4:38 PM


(SAJAK INI TIDAK ADA KENA MENGENA DENGAN YANG HIDUP ATAU MATI DAN BUKAN PENDAPAT PENYAJAK. IANYA SEKADAR GUBAHAN KREATIF SEMATA-MATA)


Minta Maaf, Perempuan


Minta Maaf, Perempuan

Bukan gua nak buat generalisasi

Tetapi kalau gua buat observasi

Di jalan raya lu lagak langsi

Lu fikir jalan bapak lu kasi

Nak tukar tayar pancit pun lu geli


Minta Maaf, Perempuan

Bukan gua nak buat cerita

Tetapi kalau gua buat kira-kira

Berapalah sangat lu belanja

Lu sibuk beli beg, baju dan cucuk muka

Nasi, api, air, sekolah anak gua settle semua


Minta Maaf, Perempuan

Bukan gua nak perangai 'sexist'

Tetapi kalau gua fikir habis-habis

Ada sahaja benda lu nak tepis

Lu rasa hak lu dengan gua harus persis

Jangan sampai nanti lu yang mengemis


Minta Maaf, Perempuan

Bukan gua nak tunjuk alim

Tetapi kalau mata gua mengerling

Dikatakan gua otak pusing

Lu juga yang tunjuk paha, punggung dan puting

Habis lu ingat gua tak runsing?



Oleh Jo Haq

1 April 2024

4:34 petang

Shah Alam



0 comments

Post a Comment

BUANASENI | Entries (RSS) | Comments (RSS) | Designed by MB Web Design | XML Coded By Cahayabiru.com | Distributed by Deluxe Templates