KISAH SRIKANDI HIDUPKU

Thursday, June 13, 2019 at 12:38 PM

KISAH SRIKANDI HIDUPKU
Siri Musafir X
Lakaran oleh Johan Ishak 2019 untuk sajak oleh Jo Haq 1997
Dakwat atas kertas 20cm x 15cm


Kisah Srikandi Hidupku

Aku rindukan srikandiku
Yang jauh di balik benua sana
Kesian dia keseorangan
Menangis hiba menanti aku pulang
Aku terduduk
Menghembus asap rokok
Menghirup secangkir kopi jantan
Dengarlah semua
Aku perbentangkan kisah srikandiku
Srikandiku
Kulitnya melepak dan lembut
Bak sutera cina yang masih bersih
Rambutnya yang perang dan berlaut
Bagaikan jati merah dari Pahang
Bibir yang lebar dan pucat
Menggambarkan ketenteraman
Tubuh yang sederhana dan kemas potongannya
Menambahkan keserian
Telinga yang kecil dan jejari gemalai
Melengkapkan kecantikan seorang wanita
Harus aku cerita budi pekertinya sekali:
Jiwa yang memberontak tapi bertujuan murni
Sering bersedih tapi kuat merempuh
Asyik dia merenung
Tentang kembaranya, tentang perjuangannya
Menghadapi hari-hari yang mencabar
Suatu hari nanti dia akan sedar
Betapa jasanya memberi makna


Jo Haq, Perth 1997


0 comments

Post a Comment

BUANASENI | Entries (RSS) | Comments (RSS) | Designed by MB Web Design | XML Coded By Cahayabiru.com | Distributed by Deluxe Templates