TUA SEDAR DIRI - BAHAGIAN II

Friday, May 1, 2020 at 11:54 PM

TUA SEDAR DIRI - BAHAGIAN II
Siri Musafir X
Lakaran oleh Johan Ishak 2020 untuk sajak oleh Jo Haq 2013
Dakwat atas kertas 20cm x 15cm


Tua Sedar Diri Bahagian 2

Pak Tua masih termenung lagi..... 
Mengira tasbih manik di dalam genggaman
Mengungkap zaman silam
"Aku dah tua", nangisnya
"Aku dah tua", sebaknya
Baru setahun lalu arwah isterinya pernah
.. mengadu,
"Bang, bila kita nak pergi Mekkah ni
.. dah tua kita ni"
Pak Tua panas, "Nantilah kau pun.
.. kalau pergisapa nak jaga sawah ni semua?"
Pak Tua kini kesal, "SayangAbang berdosa
.. berdosa sebab tak bawak kau ke Mekkah"

Pak Tua termenung lagi..... 
Menghembus asap rokok
Mengurut dada yang sesak
"Aku dah tua", insafnya
"Aku dah tua", taubatnya
Baru enam bulan lalu doktor dah bilang
. Ishtiharnya Pak Tua ada barah
Doktor kata, "Pakcik, dah teruk barah ni
.. Pakcik henti sajelah rokok tu"
Pak Tua selamba, "Kalau nak mati tu,
..  mati jugakkan?"
Pak Tua tersenyum, "Tak guna hidup
..bukannya aku paham dunia sekarang ni"
Pak Tua tenang, "Aku nak bersama isteri aku
.. aku rindu dia



Jo HaqShah Alam 2013


0 comments

Post a Comment

BUANASENI | Entries (RSS) | Comments (RSS) | Designed by MB Web Design | XML Coded By Cahayabiru.com | Distributed by Deluxe Templates